در پاسخ به تکنیکهای سئو چیست باید گفت به راهکارهایی که منجر به ارتقا سایت میشود تکنیک سئو گفته میشود.تکنیکهای سئو را می توان به دو گروه عمده تقسیم می شود:
سئو تضمینی و با برنامه ریزی صحیح
تکنیکهایی که موتورهای جستجوگر آنها را تایید نمی کنند.
تکنیکهای سئو کلاه سفید شامل تکنیکهایی است که خود موتورهای جستجو تایید کرده و برای بهبود سئو پیشنهاد میدهند. این روشها در دراز مدت تاثیرگذار بوده و پایداری بالایی دارند.
تکنیکهایی که موتورهای جستجو شما را از آنها منع کردهاند و درصورت مشاهده سایت شما را جریمه کرده و از نتایج خود حذف میکنند را سئو کلاه سیاه مینامند.
موتورهای جستجوگر سعی بر آن دارند تاجایی میشود از تاثیرات تکنیکهای سئو کلاهسیاه بکاهند.
به تمامی تکنیکهای سئو که مورد قبول موتورهای جستجوگر هست و هیچ فریبی در آنها استفاده نشده در دسته تکنیکهای سئو کلاهسفید قرار میگیرند.
تکنیکهای سئو کلاهسفید در بخش راهنمای موتورهای جستجو گفته می شود، خلاصه این تکنیکها ایجاد متحوا برای کاربران نه برای موتورهای جستجوگر و بعد از ساخت چنین محتوایی راه را برای خزش خزنده موتورهای جستجوگر باز بگذارد تا خزنده براحتی بتواند آن را ایندکس کند و محتوا را بفهمد.
به تکنیکهایی سئو کلاهسیاه گفته می شود که یا توسط موتورهای جستجوگر رد و غیر مفید حساب می شوند و یا همراه با فریب هستند.
کلمات کلیدی: استفاده بیش از حد کلمات کلیدی مورد نظرتان در محتوای سایت به هدف بهبود وضعیت سئو، موجب جریمه شدن صفحه از طرف گوگل خواهد شد، بطور معمول براساس اصول سئو میزان حضور کلمه کلیدی شما در یک نوشته نباید بیش از ۴٫۵ درصد از کل متن باشد.
cloaking: ارائه محتوای متفاوت به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو با استفاده از روشهای کدنویسی. این کار یکی از تکنیکهای رایج برای کسب پیج رنک گوگل تقلبی به شمار میرود.
محتوای پنهان: پنهان کردن بخشی از محتویات سایت از دید بازدیدکنندگان که حاوی کلمه کلیدی مورد نظر باشد، این کار معمولا برای افزایش درصد حضور کلمات کلیدی و به امید بهبود سئو انجام میگیرد که در حال حاضر گوگل بشدت با آن برخورد خواهد کرد. تبادل لینک: صفحاتی که صرفا برای تبادل لینک با دیگر سایتها ساخته میشوند و هدف از آنها کسب بک لینک بیشتر برای سایت است. در تطر داشته باشید که بک لینک ضعیف و غیرمرتبط با سایت شما میتواند بر سئو شما تاثیر منفی بگذارد.
سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و … مرتبط میشود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری میکنید مربوط به SEO On Page میشود. این روش پایه تمام تلاشهای بهینهسازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد مینمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که روش SEO On Page بدرستی قبل از روش SEO Off Page انجام شود.
بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام میشد، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام میشود؛ این شامل تمام چیزهایی است که میتواند در بدست آوردن رتبهبندی بالای سایت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما اشاره میکنند) متمرکز میشود سپس با استفاده از روشهایی که در خارج از وب سایت انجام میشود به بهینهسازی موتور جستجو میپردازد.
SEO Off Page یک فرآیند نامحدود است که توسط مهندسین سئو در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، اداره میشود.
سئو تضمینی و با برنامه ریزی صحیح
موتورهای جستجوی پیشتاز همچون Yahoo!،Google و Bing از خزندهها جهت یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمیک استفاده میکنند. صفحاتی که از داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتورهای جستجو Link شدهاند نیاز به ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا میشوند. بعضی از موتورهای جستجو ازجمله!Yahoo سرویس پولی ارسال را پیاده میکنند که استفاده از خزندهها را هم بصورت مجموعهای از قیمتها و نیز بصورت سیستم بها به ازاء هر Click، اجرا میکند. این برنامهها معمولا قرارگیری در بانک اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبهای مشخص برای صفحه در لیست نتایج جستجو ضمانتی نمیکنند.
دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo Directory و Open Directory Project، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی انسانی دارند.Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه میدهد که در آن میتوان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردن Linkها پیدا نمیشوند، اطمینان حاصل نمود. خزندههای موتورهای جستجو میتوانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک سایت توجه کنند. تمامی صفحات ایندکس نمیشوند. همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت میتواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزندههای موتورهای جستجو باشد. امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات سئو برای شرکتهای مختلف مشغول هستند.
یکی از فاکتورهای مهم در خصوص سئو مشخص کردن صفحات فرود یا landing page است.
انتخاب کلید واژههای مناسب یکی از فاکتورهای مهم در این رابطهاست که بایستی توسط دارندگان وب سایت و برنامه نویسان در نظر گرفته شود. در واقع انتخاب کلید واژه مناسب بر اساس رفتارهای مخاطب شما در اینترنت و نحوه جستجوی کلمات توسط او صورت میگیرد. شما باید بدانید که مخاطب شما چه رفتارهایی از خود نشان میدهد و به دنبال چه کلماتی جستجو میکند و سپس بر اساس نیازهای او اطلاعات مفید در سایت قرار دهید.
وبمسترها برای جلوگیری از نتایج ناخواسته در شاخصهای جستجومیتوانندعنکبوتهایی توسط فایل استاندارد robots.txt که در فهرست ریشه دامنه ذخیره میشود، بسازند که فایلها و فهرستهای خاصی را مورد خزیدن (Crawl)قرار ندهد.
یکی از کارهای مهمی که وب مسترها برای بهینهسازی سایت خود و یا سایتهای دیگران انجام میدهند تولید محتوای مناسب و جدید برای آن سایت میباشد. محتوای مناسب علاوه بر اینکه بازدید یک سایت را بالا میبرد اعتبار سایت را نزد موتورهای جستجو افزایش میدهد و میتوانید لینکهای طبیعی برای سایت ایجاد کند.
اگر کسی به شما گفته که سئو به تنهایی شما را مولتیبیلیونر میکند یا اگر کسی گفته کار آسانیست یا بالعکس شخصی به شما گفته که بود و نبود سئو یکی است، دروغ گفته!
سئو نه ساده است و نه سخت. نه به تنهایی باعث موفقیت وبسایت شما میشود نه بدون آن، موفقیت وبسایت ممکن خواهد بود. در یک کلام: شما باید سئو را به شکل مدیریت شده و با استراتژی بلند مدت پیگیری کنید و در عین حال، دلخوش و دلبسته به این نباشید که سئو معجزه کند.
هزینههایی که باید برای سئو بپردازید، به گمان من، بیشتر از هزینهی مالی، هزینهی فکری و هزینهی زمانی است. اگر عجله دارید، به فکر شغل دیگری باشید. سئو کار یکی دو ماه نیست و صبر، تداوم و تیزهوشی میخواهد. اگر وبسایتی دارید که تاکنون اصلا به فکر بهینهسازی آن نبودهاید، خب، اشتباه بزرگی کردهاید! اما اگر باز هم همینطور بیخیال سئو بمانید، اشتباه بزرگتری مرتکب شدهاید.
وقت صرف کنید و مقالات مختلف را مطالعه کنید. قدم به قدم جلو بروید و نظرات متفاوت را بشنوید. به یک وبسایت و یک مرجع اکتفا نکنید. اگر این مقاله را در مورد سوال سئو چیست مطالعه میکنید، دیگر وبسایتهای مشابه را نیز برای این سوال جستجو کنید. علاوه بر آن به حرفهای همه گوش نکنید! سوا از سطح دانش نویسندههای مطالب، گاها استراتژی یا تکنیکی برای سئو در گذشته به خوبی جواب میداده که امروز دیگر آن تاثیر سابق را ندارد. از این رو پیشنهاد میکنم، همچنان که در بسیاری مشاغل امروز، تسلط بر زبان انگلیسی اگر مسالهی اصلی نباشد، قطعا باعث پیشرفت بیشتر و بهروزتر میگردد، به شکل مداوم به وبسایتهای بهروز و تقریبا مرجع برای مسائل سئو مراجعه کنید و اگر لازم است، برای همین یک قلم کار هم که شده زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.
پس از اینکه شما با صبر و دقت و به نوعی استقامت در بهینهسازی وبسایتتان پیشرفتید، آنگاه فصل درو میرسد. اگر پروسهی سئویی که در پیش گرفتید، نقشهی راه صحیحی داشته باشد، شما از همان هفتههای اول، باید نتایج آن را در کسبوکار خود مشاهده کنید.
گاها میشنویم که برخی از روی سادهانگاری ادعا میکنند که شما به جای سئو میتوانید مثلا پاپآپ خریداری کنید و روزانه چندین هزار بازدیدکننده داشته باشید؛ در صورتی که جذب هزار ورودی از موتورهای جستجو، زحمت بسیار زیادی دارد.
این افراد اصولا با مفهوم بازدیدکنندهی هدف و تبلیغات هدفمند ناآشنا هستند. شما به عنوان مثال با خرید پاپآپ، بازدیدکنندهی هدفمندی نخواهید داشت و علاوه بر آن، باز مثلا در مورد پاپآپ، اشخاص بازدیدکننده معمولا در کمتر از چند ثانیه، صفحهی بازدشده را میبندند.
در مورد بازدیدکنندهی هدفمند و تبلیغات هدفمند در آینده مطلبی خواهم نوشت، اما به طور کلی، بازدیدکنندهی هدفمند یعنی فردی که مشخصا و از روی تمایل به دنبال کسبوکار یا وبسایت شما میچرخد و این افراد هستند که باعث رونق کسبوکار و وبسایت شما میشوند. و بهترین تبلیغات هدفمند، همین سئو است که صحبتش را میکنیم. چرا که وقتی شخصی به دنبال کتابهای الکترونیکی میگردد، طبیعیست که عباراتی مثل دانلود کتاب یا دانلود کتاب الکترونیکی را جستجو کند و وقتی وبسایت دانلود کتاب شما، در این کلمات بهینهسازی شده باشند، فرد مخاطب، دقیقا به چیزی که میخواهد میرسد. و البته شما هم همینطور.
رضا شیرازی : شاید فرهنگ سئو در ایران ارتباط مستقیمی با فرهنگ استفاده مردم از فناوری های نوین و اینترنت داشته باشد. من به عنوان شخصی که در سالهای اخیر با مشتریان داخل و خارج از ایران در کسب و کارهای مختلف ارتباط داشته ام این تفاوت فرهنگی را شدیدا احساس میکنم و این موضوع یکی از دغدغه های اصلی ذهنی من در چند سال گذشته بوده است.
به عنوان مثال در زمینه طراحی سایت زمانی که یک مشتری در کشوری مانند کانادا می خواهد سفارش طراحی سایت داشته باشد، سفارش خود را از طریق یک طرح RFP که شامل معرفی شرکت، اهدافی که دنبال می کند، تکنولوژی هایی که علاقمند است از طریق آنها سایتش طراحی شود و نیازهایی که در وب سایت خود دارد ارائه می دهد. حتی در صورتی که مشتری فوق اطلاعات فنی دقیقی در این زمینه نداشته باشد از یک متخصص برای تهیه RFP فوق کمک می گیرد و بابت آن هزینه پرداخت می کند. اما در ایران موضوع کاملا متفاوت است، در اکثر مواقع افرادی که برای سفارش کار طراحی سایت تماس می گیرند تنها سوالی که می پرسند در این جمله خلاصه می شود که هزینه طراحی سایت چقدر است؟ حتی زمانی که از آنها سوال می شود که چه هدفی را از داشتن سایت دنبال می کنند، یا می خواهند چه امکاناتی در سایت خودشان داشته باشند اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند و تا به حال راجع به این موضوع فکر نکرده اند!
همین اتفاق در مورد سئو هم می افتد و می توانم بگویم که در مورد سئو وضعیت از این هم بدتر است، اکثر افراد شناخت واقعی نسبت به این علم ندارند و بعضا درخواست های غیر منطقی و غیر واقعی نسبت به کار دارند، به عنوان مثال من سال گذشته با مدیر کارخانه ای صحبت کردم که اصرار داشت که باید تمام ۱۰ نتیجه اول گوگل برای سایت او باشد و حاضر بود مبلغ کلانی هم برای این موضوع بپردازد. یا بعضا افرادی هستند که می خواهند سایت آنها در تمام نتایج گوگل اول باشند و چنین تصوری نسبت به سئو دارند.
متاسفانه در چنین جامعه ای دو اتفاق می افتد: عده ای با سو استفاده از جهل مشتریان، درآمدهای کلان بدست می آورند و از طرف دیگر مشتریان چنین سرویس هایی عمدتا به دلیل داشتن توقعات غیر واقعی و نداشتن دانش کافی در این زمینه از شرکت ارائه دهنده خدمات ناراضی خواهند بود و البته در هر دو حالت فوق پروژه های تحت وب به سرانجام لازم و کافی نمی رسند.
فرهنگ سازی کار بسیار مشکلی است که به سادگی صورت نمی پذیرد و هزینه بالایی دارد، قطعا بهترین راه برای هر شرکت ارائه دهنده خدمات وب اعم از سئو، طراحی سایت و یا خدمات هاستینگ مشخص کردن مشتری هدف و صرف نظر کردن از بازار مشتریانی است که اطلاعاتی در این زمینه ندارند، زیرا هزینه فرهنگ سازی بسیار زیاد است و نهایتا مشتری ممکن است به دلیل عدم داشتن دانش کافی رضایتمندی لازم را علی رغم کیفیت بالای خدمات ارائه شده نداشته باشد.
البته با وجود تمام مشکلاتی که در بازار وب ایران وجود دارد، به نظر من رشد فرهنگ وب در ایران در سالهای اخیر بسیار مناسب بوده گرچه هنوز هم فاصله بسیار زیادی با سایر کشورها داریم.
حدود هشت سال پیش بود که برای تقویت تیمی که داشتیم تصمیم گرفتیم یک نفر متخصص سئو استخدام کنیم، آن زمان در تمام انجمن های اینترنتی مرتبط با طراحان سایت و برنامه نویسان و سایت هایی که در این زمینه وجود داشتند آگهی استخدام ثبت کردم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که در ایران فردی که اطلاعاتی در این زمینه داشته باشد وجود ندارد! خوشبختانه در حال حاضر کتابهای بسیار مفیدی در این زمینه به زبان فارسی وجود دارند و مقالات بسیار زیادی در اینترنت یافت می شوند.
امیدوارم که با افزایش فرهنگ استفاده از فناوری و بخصوص سئو در ایران و افزایش سطح فرهنگ عمومی در این زمینه نهایتا شاهد ارتقا سطح خدمات ارائه شده در کشور و افزایش بازدهی سازمان ها و شرکت های داخلی باشیم. وب سایت آی تی ایران و سایر سایت های اطلاع رسانی و خبری در زمینه فناوری اطلاعات می توانند نقش بسیار بزرگی در ارتقا دانش جامعه نسبت به فرهنگ سئو و سایر تکنولوژی های وب فارسی ایفا کنند و امیدوارم روزی برسد که فاصله ای میان کشور ما و سایر کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده مردم از تکنولوژی های روز دنیا وجود نداشته باشد و بتوانیم بر روی لبه تکنولوژی دنیا حرکت کنیم.
زمانیکه عبارتی را جستجو می کنیم، برای اینکه بهترین نتیجه نمایش داده شود، موتورهای جستجو از فاکتورهای زیادی بهره می برند که باعث می شود یک وب سایت در رتبه یا رنک بالاتر و وب سایتی دیگر کم اهمیت تر نمایش داده شود.
اهمیت سئو کردن سایت از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.و اهمیت سئو کردن جایی به اوج خود میرسد که اکثر مردم فقط به صفحهی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحهی اول نتایج جستجو قرار گیرد.
مهمترین ویژگی که سئو دارد، هدایت بازدید کننده هدفمند به سایت شما به صورت رایگان است. کمتر روش بازاریابی اینترنتی به صورت رایگان را پیدا خواهید کرد که افرادی را به سمت سایت شما هدایت کند که قصد خرید کالا و خدمات سایت شما را دارند. گوگل نه تنها چنین کاری انجام می دهد بلکه آنها را زمانی که به سایت شما هدایت می کند که در مرحله تصمیم گیری برای خرید هستند و بنابراین بازدهی سئو بیشتر از تمام روش های تبلیغاتی دیگر است.
هر سایتی که به دنبال تجارت پویایی است، باید وب خود را برای موتور جستجو بهینه سازی کند. هدف یک وب سایت جلب بیشتر کاربران اینترنتی می باشد، و مطالعات نشان داده است که بسیاری از کابران اینترنتی، وب سایت ها از طریق موتورهای جستجوی پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به طراحی یک وب سایت جدید یا طراحی پرتال و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار داد. به یاد داشته باشید که SEO شما را در بازار معرفی می کند.
فرآیند کارهای سئو به این صورت است که تمام اجزا یک وب سایت باید با در نظر گرفتن اهمیتی که در زمینه سئو و تقابل با مخاطب سایت دارند برنامه ریزی و پیاده سازی شوند. بخش اعظمی از سئو به نوع طراحی سایت بر می گردد و بخش دیگر آن به نحوه تولید محتوا و عوامل خارجی. در واقع برای موفقیت یک سایت در سئو حتی گرافیست سایت بهتر است با اصول آن آشنایی لازم را داشته باشد، چه برسد به افرادی که میخواهند در سایت محتوا قرار دهند.
برخلاف تصور سئو علمی نیست که مختص به طراحان سایت و یا متخصصین سئو باشد و آشنایی در حد کم برای تمام افرادی که با یک وب سایت درگیر هستند لازم است.
فرآیندهایی که باید در زمینه سئو انجام شود از زمانی طراحی گرافیک و چیدمان سایت شروع میشود، با نحوه کد نویسی و معماری سایت ادامه پیدا میکند و با تولید محتوای مفید و مناسب تکمیل می شود. قطعا تولید محتوای مناسب بخش مهمی از سئو است و پس از این مرحله فعالیت بر روی عوامل خارجی می تواند موفقیت یک سایت را تضمین کند، از جمله این عوامل می توان به افزایش سرعت لود شدن سایت، قدمت سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و… اشاره کرد. بنابراین سئو به همه جوانب سایت مربوط است.
در زبان انگلیسی عباراتی وجود دارند که در زبان فارسی چند عبارت معادل دارند و با چند کلمه مختلف ترجمه شده اند. جالب اینجاست که پس از مدتی هر کدام از این عبارات ترجمه شده در فارسی معنای مختلفی به خود میگیرند! در واقع عبارات سئو ، بهینه سازی سایت و ارتقا سایت همگی معادل عبارت SEO به انگلیسی هستند که مخفف Search Engine Optimization است.
البته اگر شما با یک انگلیسی زبان حرف بزنید و SEO را سئو تلفظ کنید هرگز متوجه نخواهد شد که منظور شما چیست، زیرا در واقع تلفظ درست SEO عبارت اس ای او می باشد. بنابراین کلمه سئو در هیج جای دنیا به گوش فعالان و متخصصان این زمینه آشنا نیست!
خیر، سئو یک فعالیت دائمی و دراز مدت است. در طول زمان الگوریتم های گوگل تغییر می کند، وضعیت رقبای شما متفاوت می شود و نیازهای شما نیز تغییر می کند. بنابراین سئو یک بخش اساسی و دراز مدت در هر سایت اینترنتی است.
موتور های جستجو باهوش هستند اما هنوز نیازمند کمک هستند.موتور های اصلی همیشه در حال ارتقاء تکنولوژی برای کشف بیشتر و بهتر وب و انعکاس آن به کاربران هستند.به هر حال ، همیشه یک محدودیت برای نتایج موتور های جستجو وجود دارد.همانطور که SEO (بهینه سازی وب) می تواند برای شما بازدیدکننده های زیادی را فراهم کند در طرف مقابل با یک حرکت اشتباه توسط شما می تواند سایت شما را از موتور ها پنهان کند و احتمال شناسایی سایت شما را به حداقل برساند.
سئو همچنین در ارتقاء رتبه ی سایت تاثیر بسزایی دارد بنابراین محتوای سایت شما می تواند در اولویت های بهتری برای کشف شدن قرار بگیرند.اینترنت در حال پیشروی به سوی رقابتی شدن است پس داشتن یک درک صحیح از سئو و روش های ارتقا آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.
کلمه ی سئو پیچیده است اما کاربران می توانند به راحتی مفهوم آن را درک کنند.حتی ذره ای دانش بیشتر در این موضوع می توانند بسیار حائز اهمیت باشد.
در اولین مرحله پیشنهاد میکنم مقالات مختلف موجود در اینترنت و کتابهایی که در این زمینه منتشر شده است را مطالعه کنید. همواره سعی کنید به صورت علمی به موضوع نگاه کنید و ساختار موتورهای جستجو و عواملی که در رتبه بندی دخیل هستند را به خوبی و با دید منطقی یاد بگیرید. پس از این مرحله با انجام آزمایشات علمی بر روی سایت های آزمایشی و همچنین راه اندازی سایت و بهبود وضعیت آن می توانید به صورت عملی با دنیای سئو درگیر شوید.
سئو تضمینی و با برنامه ریزی صحیح
متخصص سئو به کسی گفته میشود که پاسخ دقیقه به سوال سئو چیست دارد و به تمامی فعالیت هایی که در زمینه بهینه سازی سایت باید انجام شود احاطه کافی داشته باشد و از الگوریتمهای موتورهای جستجوی برتر همچون گوگل آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند صفحه وب منتخب برای عملیات سئو را بر طبق خواست خود در رتبههای بالاتر قرارد دهد.
منبع : پژوهشکده دات ای ار